Ayutthaya

26 maart 2019 - Ayutthaya, Thailand

Mijn 2 dagen in Ayuthayya zitten er alweer zo goed als op. Maandag heb ik om 07:00 's ochtends de trein naar Ayutthaya gepakt. Dat was ongeveer anderhalf uur reizen, heel goed te doen. De trein was niet zo goed als in Nederland natuurlijk, maar nog steeds zeker niet slecht. Eenmaal in het AllSum hostel aangekomen werd mij verteld dat ik pas om 14:00 kon inchecken, maar ik kon mijn rugzak wel hier neerzetten en alvast wat dingen bekijken. Na een goede uitleg van de receptioniste ben ik op pad gegaan richting alle tempels. Ik weet niet meer hoe ze allemaal heten, want die namen lijken allemaal op elkaar.

Het waren zeker wel mooie tempels. Het zijn allemaal een soort ruïnes van hele oude tempels. In één tempel kon je zelfs het grootste gedeelte in, dat was vet! Terwijl je de steile trap opliep zag je in de stenen enorm mooie details van allerlei versieringen. Hoewel het nu allemaal bakstenen zijn kon je zien dat het vroeger prachtige, grote tempels waren. Na een paar tempels heb ik een poging gedaan om verder te lopen naar andere tempels. Maar mij kennende raakte ik natuurlijk verdwaald, geweldig richtingsgevoel heb ik. Je kan wel zeggen dat ik het échte Thailand heb gezien.

Op een gegeven moment, toen ik weer een beetje de goede richting op ging, kreeg ik best erge pijn aan mijn voeten. Hierdoor ben ik volgens mij langs meerdere tempels gelopen, zonder er echt heel goed naar te kijken. Ik wilde gewoon terug naar het hostel. Maar ik had ook al veel gezien en het was laat genoeg om in te kunnen checken.

De rest van de dag heb ik vooral mijn voeten rust gegeven. Ik heb wel mijn e-boek uit kunnen lezen:D.

Het is dag 2 in Ayuthayya. De dag begon door heerlijk tot 9uur uit te slapen(ja, dat is uitslapen nu). Daarna heb ik een lekker ontbijtje gehad en ben op pad gegaan. Ik had al via het hostel een boottrip geboekt om 15:30, ik hoefde alleen nog maar de rest van de dag in te vullen. De dag ervoor had ik gezien dat er een olifanten sanctuary was, een beetje buiten de stad. Laat ik daar maar naartoe gaan met de tuktuk(wandelen was te ver en fietsen is te warm). Eenmaal bij de olifanten aangekomen vroeg de tuktuk-meneer of hij moest wachten om me daarna weer terug te brengen. Nee, dat was niet nodig, ik kan me hier makkelijk een paar uur vermaken. Dacht ik...

Hoewel de olifanten heel mooi en heel indrukwekkend waren, was er verder niet heel veel aan. Je kon ze voeren, maar ik weet dat je dit niet moet doen, omdat dat niet goed is voor de beest'jes'. Na nog geen drie kwartier had ik het al gezien en wilde terug. Maar ja, er komen geen tuktuks hier. Dan maar lopend, er zal vast wel een tuktuk langskomen onderweg.

Helaas was dat niet zo en ben ik anderhalf uur, in (waarschijnlijk) 40 graden, langs een drukke weg teruggelopen naar het centrum. Natuurlijk ben ik weer een stukje verkeerd gelopen waardoor ik een halfuur langer onderweg was. Misschien toch maar een offline kaart downloaden...

Eenmaal in het centrum aangekomen heb ik lekker een croissantje met kaas gegeten, een kop koffie gedronken en even heerlijk gerelaxed in de frisse wind van een ventilator. Ondertussen was het alweer tijd om richting het hostel te gaan voor mijn boottrip. Maar tijdens het wachten nog even iets anders...

Ik heb tijdens het wachten op de boottrip heel veel 'onderzoek' gedaan naar een sak yant tattoo. 'Een Sak yant (yantra-tatoeage, Thai : สักยันต์, Khmer: សាក់ យ័ ន្ត, Tibetaans: Tsatsa) is een tatoeage die door monniken wordt aangebracht en wat geldt als een soort initiatie in het boeddhisme. yant (afgeleid van het Sanskriet woord yantra) betekent "heilig geometrisch ontwerp."' is de officiële betekenis, maar ik zal de betekenis erachter wat meer uitleggen.

Je wordt dus, door middel van een lange stok met naald, getatoeëerd door een monnik of ex-monnik(ajarn). Deze tattoo bevat magie waardoor je beschermt wordt en goede karma krijgt. Er zit een heel heilig ritueel aan vast, zodat de magie ook daadwerkelijk zijn werk doet.

Elke sak yant tattoo is anders en heel persoonlijk. Er zijn meerdere manieren en plekken waar je een sak yant kan laten zetten, maar zoals ik het wil doen gaat als volgt: Ik ga samen met een engelssprekende gids naar een ajarn. Allereerst geef ik een paar offeringen aan de ajarn(sigaretten, wierook, bloemen) en vervolgens krijg ik een consult. De ajarn vraagt aan mij wat mijn doelen zijn, wat mijn angsten zijn, wat mijn wensen zijn, dat soort dingen. Vandaar dat de engelssprekende gids heel handig is. Op basis van dit consult maakt de ajarn een ontwerp speciaal voor mij en gaat deze dan zetten. Na het zetten van de tattoo wordt er heilig water over de tattoo gesproeid, er worden gebeden gezegd, er wordt met een soort riet zachtjes op geslagen. En dat was het ritueel in het algemeen snel uitgelegd. Er komt veel meer bij kijken, dus als je meer wilt weten kun je zelf even opzoeken hoe en wat.

De dag is beëindigd met een boottrip. Tijdens deze boottrip zijn we langs meerdere tempels gevaren, waarbij we bij 3 zijn gestopt. Die waren weer net zo mooi als alle tempels. Op de boot zelf was ook heel leuk, want af en toe vaarden we langs kinderen en die begonnen te zwaaien. Ze raakten ook heel enthousiast als wij terugzwaaiden.

Dat was het zo'n beetje voor vandaag. Morgen vertrek ik om 11:30 naar Sukhotthai om het volgende avontuur weer te beginnen.

Xx Mel

2. Mam:
    Super leuk weer!!! Wat 'n indrukken😊
  3. Kim:
    Gaaf Mel!
    Zo te horen een hele ervaring! Geniet er lekker van.
  4. Miranda:
    26 maart 2019
    Fantastisch om te lezen. Leuk geschreven topper.
    Knuffel van Miranda Yordi Dewi
  5. Pap:
    27 maart 2019
    Gaaf schat! genoeg te beleven lees ik, leuk. Pas je wel een beetje op met die naalden van de lokale prikschilder? ;)
  6. Petrie:
    27 maart 2019
    En al offline kaart gevonden 😀😀 zou ik toch maar ff doen. Richtingsgevoel daar ineens gaan krijgen wordt m toch niet. Zelfs niet als je dat wenst door een nieuwe tekening🙄 en slim om op tijd de voetjes rust te geven en ook jezelf. Komt zo al genoeg mooie dingen tegen. Blijf maar mooi ook tijd maken om het op te schrijven. Kunnen wij ook mee genieten 😘😘
  7. Robbery:
    29 maart 2019